Vanaf augustus 1970 en later heeft Volkswagen af fabriek een groot deel van de carters universeel gemaakt, ofwel te gebruiken voor zowel 1200 als 1300 en 1600 cc motoren. Later is dit nog verder uitgebreid met een carter dat ook toepasbaar werd voor Type 3 motoren. Het was voor de productie en uit financieel oogpunt aantrekkelijk dat voor alle motoren hetzelfde carter kon worden gebruikt.
Er waren wel een paar aanpassingen nodig, met name de montage van de oliekoeler bij 1200 cc motoren. Bij deze motoren heeft de oliekoeler M6 draadeinden, terwijl het universele carter is voorzien van 8 mm montagegaten. Daarnaast is het draadeind dat in het carter zit gedraaid ook voorzien van M8 schroefdraad, terwijl dit bij de 1200 cc oliekoeler M6 moet zijn.
Om de montage van een 1200 cc oliekoeler mogelijk te maken, zijn er busjes ontwikkeld die in de gaten voor de 8 mm draadeinden worden geklemd om de oliekoeler met M6 draadeinden te kunnen monteren. Als je deze busjes niet gebruikt, komt er speling op de montage, wat tot olielekkage zal leiden. Met andere woorden, controleer de cartergaten voordat je de oliekoeler monteert.
Daarnaast zijn er ook verlooptapeinden, enerzijds M8 en anderzijds M6. Verwijder het M8 tapeind en vervang deze door een verlooptapeind (vermeld op het tabblad opties) en dan kun je ook op deze plaats de 1200 cc oliekoeler monteren. Vergeet ook niet de juiste pakkingen mee te bestellen, deze staan ook vermeld op het tabblad opties.
Deze verloopbusjes en tapeinden zijn niet alleen geschikt voor 1200 cc motoren, maar voor alle carters die van oorsprong bedoeld zijn voor een 1300 of 1600 cc dubbelpoortsmotor die nu worden gebruikt voor een enkelpoortsmotor.
Nuttige informatie uit Paruzzi magazine en van ons YouTube kanaal :
Kijk voor nog meer technische artikelen op de pagina Paruzzi Magazine