Lekkage op de krukaskeerring is een veel voorkomend probleem, vervanging van de keerring is de enige oplossing.
Type 1, Type 3 en CT/CZ motoren zijn alleen achter het vliegwiel voorzien van een keerring, aan de poeliezijde krijgen deze hun afdichting door terugdraaiende groeven in de poelie. Als de motor op deze plaats toch lekt, kunnen de groeven in de poelie zijn versleten, maar het komt vaker voor dat het carter op deze plaats is uitgesleten. Dan is de enige oplossing het monteren van een Sand Seal poelie (indien beschikbaar voor je motor staat deze zie tabblad 'Aanverwanten').
Type 4, WBX en Dieselmotoren zijn aan beide zijden voorzien van een keerring, zowel achter het vliegwiel als achter de poelie. Bij diesel motoren is de poeliekeerring ook toegepast op de nokkenas en de tussenas.
Het is van groot belang dat een keerring gelijkmatig en exact recht in het carter wordt geduwd. Indien dit niet het geval is, zal het lek niet verdwijnen. Het gebruik van plaatsingsgereedschap waarmee de keerring op de juiste manier wordt gemonteerd is dan ook geen overbodige luxe. Indien dit voor jouw motortype leverbaar is, raden we aan hem direct mee te bestellen (zie tabblad 'Aanverwanten').
Bij sommige keerringen heb je de keuze uit twee uitvoeringen; de standaard keerring (die qua model gelijk is aan het origineel) en een uitvoering met een extra stoflip.
Extra stoflip
Als de keerring van je keuze is voorzien van een extra stoflip dan zorgt deze extra stoflip ervoor dat stof en vuil geen toegang kunnen krijgen tot de daadwerkelijke keerring. Als er stof en vuil op het loopvlak terechtkomen, kan de keerring dit op den duur niet meer tegenhouden met lekkage tot gevolg.
Let op: De extra stoflip heeft ook een nadeel ten opzichte van het standaard model; het loopvlak mag tot tegen het vliegwiel geen beschadiging hebben. Het komt vaak voor dat de plaats waar het loopvlak overgaat in het vliegwiel niet netjes is afgewerkt (voornamelijk bij after-markt vliegwielen), de extra stoflip moet hier nu juist zijn werk gaan doen, als dit geen gladde ondergrond is draait de extra stoflip kapot en kan hij de afdichtingslip meetrekken. Voordat je de dubbellipkeerring gaat gebruiken, is het dus belangrijk het vliegwiel goed te controleren en eventuele onregelmatigheden van het vliegwiel weg te werken (polijsten). Door de ervaring met alle merken after-market vliegwielen, raden we je aan deze keerring alleen te gebruiken bij een origineel Volkswagen vliegwiel.
Naast de standaard keerring met en zonder extra stoflip heb je voor sommige motoren ook nog de keuze uit een siliconen uitvoering met of zonder extra stoflip, deze types dichten in het algemeen beter af (indien verkrijgbaar voor jouw motor zie tabblad 'Alternatieven').
Nuttige informatie uit Paruzzi magazine en van ons YouTube kanaal :
Kijk voor nog meer technische artikelen op de pagina Paruzzi Magazine