Een inlegspie is een 'kleine' balk of wig die zich in de spiebaan van een as of naaf bevindt. Er zijn twee types, een vlakke- en een tapse inlegspie.
Bij de vlakke inlegspieverbinding wordt het wringend moment tussen as en naaf overgebracht door een vlakke inlegspie. De spiebaan in de as is niet doorlopend. De spie past precies in de spiebaan van de as.
Bij een tapse inlegspieverbinding wordt door een wigvormige spie een blijvende voorspankracht uitgeoefend. De wigvormige spie wordt ook wel tapse inlegspie, drijfspie of half maantje genoemd.
Bij onze Volkswagens wordt voornamelijk de tapse inlegspie gebruikt voor het borgen van de krukas- en dynamopoelie en ook voor het borgen van de ventilator bij Type 1 en Type 3 motoren. Daarnaast worden ze gebruikt voor het borgen van het nokkenastandwiel op de krukas en bij Diesel motoren voor de tandriempoelie op de tussenas. Bij de specificaties van het onderdeel wordt aangegeven waarvoor deze is bedoeld.
De inlegspie mag geen beschadiging of slijtage vertonen, als dit wel het geval is moet hij worden vervangen.
Nuttige informatie uit Paruzzi magazine en van ons YouTube kanaal :
Kijk voor nog meer technische artikelen op de pagina Paruzzi Magazine