Wanneer een cilinderkop wordt gereviseerd, wordt deze ook vrijwel altijd gevlakt. Om de compressieverhouding niet te hoog te laten worden, wordt dit gecompenseerd met vulringen die tussen de cilinder en de cilinderkop geplaatst worden. Veel revisiebedrijven slaan een cijfer in de onderkant van de cilinderkop dat aangeeft hoeveel millimeter de kop gevlakt is.
Ook kan met deze ringen de juiste inhoud (en dus compressieverhouding) worden afgesteld, wanneer er bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van andere cilinderkoppen dan er origineel op de motor zaten.
Gebruik nooit 2 ringen op elkaar. Heb je meer dan 1 ring nodig, monteer er dan 1 tussen de cilinder en cilinderkop en 1 tussen het carter en de cilinder (vermeld op het tabblad opties).
Voor de correcte manier van het berekenen van de compressieverhouding hebben wij een 'Motor calculator', die vind je in het hoofdmenu onder de knop 'Documentatie' en dan 'Technische gegevens'.
Nuttige informatie uit Paruzzi magazine en van ons YouTube kanaal :
Kijk voor nog meer technische artikelen op de pagina Paruzzi Magazine