Hieronder vind je de meest recente toevoegingen aan de Paruzzi webwinkel. Klik op de knop `Toon meer...` om gedetailleerde informatie te zien alsook aanverwante producten. Indien u regelmatig technische updates wenst te ontvangen voor uw VW Kever, Karmann Ghia, VW Bus, Type 3 of Type 4, volg dan onze nieuwsbrief via deze link: Abonneer
Op de plaats waar de cabriokap scharniert, is het altijd vettig en vuil. Om de kleding van de inzittende te beschermen en het scharnier weg te werken, zit er een kunststof afdekplaat over het scharnier heen gemonteerd. Deze platen zijn vaak gescheurd, vergeeld of missen helemaal. De modellen van na modeljaar 1968 hadden we al geruime tijd in ons assortiment onder de nummers 07100 en 07101 in het wit en 07102 en 07103 in het zwart en nu dus ook voor de modeljaren 1966 en 1967. Niet van polyester zoals bij de latere bouwjaren het geval is, maar gelijk aan het origineel van wit kunststof. Worden per paar geleverd.
Reactiestang is de meest voorkomende benaming voor deze stang waarmee de naspoor (caster) wordt afgesteld. Als deze stang om wat voor reden dan ook is verbogen, is alleen vervanging de juiste oplossing. Proberen recht te drukken zal in eerste instantie wel lukken, maar een stoeprandje of een diepe kuil in het wegdek kan er al voor zorgen dat de stang weer terugbuigt. Neem geen risico en vervang de reactiestang, alleen dan ben je ervan verzekerd dat je weer veilig de weg op kan. We hadden de reactiestangen al voor de bouwjaren vanaf 1984 en later welke zowel links als rechts gelijk zijn onder nummer 71352 en nu dus ook voor de bouwjaren daarvoor, links en rechts zijn verschillend voor de laatstgenoemde bouwjaren.
De kunststof differentieel lagerring beveiligingskappen zitten gemonteerd met een borgplaatje en specifieke boutjes met een vaste ring. Het is niet verstandig de oude plaatjes te hergebruiken, ze hebben niet alleen de functie om de kappen met het grotere oppervlak dan een normale ring vast te zetten waardoor ze niet scheuren, maar dienen tevens als borgplaatje. Als de boutjes met een verkeerde maat kruiskopschroevendraaier zijn losgehaald, is de kans groot dat de kop kapot is gedraaid en daardoor niet meer op de juiste manier kan worden vastgezet. Dit zijn geen standaard boutjes, ze hebben een specifieke maatvoering en hardheid. Vervang ze dan ook niet door een alternatief maar alleen door boutjes die aan de Volkswagen-specificaties voldoen zoals de hier vermelde exemplaren. Worden per 4 stuks geleverd.
Schroefdraadmaat: M7 x 1.25 Bout lengte: 16.5 mm Hardheid: 5.8 Ring breedte: 14 mm
21431 Kever met automatische versnellingsbak Karmann Ghia met automatische versnellingsbak Bus vanaf 8.1967 en later
Over de kop van de draagarmbout aan de achterzijde zit af fabriek een kunststof afdekkap gemonteerd. Deze afdekkap heeft alleen een esthetische functie. De kop van de bout is vanaf de buitenzijde van de wagen zichtbaar, door het plaatsen van een afdekkap wordt deze op een nette manier afgewerkt. Bij veel Volkswagen Bussen mist deze afdekkap en velen weten niet eens dat Volkswagen hier af fabriek een afdekkap over heeft geplaatst. Bij een perfecte restauratie hoort ook dit detail weer in ere te worden hersteld. Worden per paar geleverd.
Remvloeistofreservoir afdichtingsring Kever en Spijlbus
Bij de eerste Volkswagen Kever modellen en de meeste Spijlbussen wordt het remvloeistofpotje direct op de hoofdremcilinder geschroefd. Om ervoor te zorgen dat er geen lekkage kan plaatsvinden tussen het reservoir en de hoofdremcilinder, wordt de afdichting verkregen door een aluminium afdichtingsring. Deze ring is voor eenmalig gebruik, aluminium is een zacht materiaal dat makkelijk vervormt, waardoor alle oneffenheden in de raakvlakken worden opgeheven voor een perfecte afdichting. Eenmaal los geweest, zal je de ring moeten vervangen. Worden per stuk geleverd.
De onderdrukpomp zorgt bij de Dieselmotoren voor het opbouwen van vacuüm voor de rembekrachtiging. Deze O-ring zorgt ervoor dat er geen lekkage tussen de pomp en het carter kan ontstaan. Geen standaard rubber ring maar een ring die specifiek bedoeld is voor deze toepassing, vandaar ook de afwijkende kleur. Laat je dan ook niet verleiden door voordelige reproducties (te herkennen aan de zwarte kleur) die niet bestand zijn tegen hoge temperaturen. Monteer altijd een nieuwe afdichtingsring als de onderdrukpomp uit het carter is genomen, hergebruik zal onherroepelijk leiden tot lekkage.
72020 Binnendiameter: 36 mm Buitendiameter: 42 mm Dikte: 3 mm Kleur: groen
Om de schakelstang uit de auto te kunnen halen, is de reservewielbak aan de achterzijde voorzien van een uitsparing die wordt afgesloten met een plaatje welke aan de ene kant rond het plaatwerk geklemd en aan de andere kant met een schroef vastgezet. Na het verwijderen van het schakelstangplaatje heb je toegang tot de chassistunnel en kan de schakelstang worden gedemonteerd. Bij velen zijn deze afdekplaatjes in de carrosseriekleur meegespoten, daar is niets mis mee, maar ga je voor origineel dan hoort dit plaatje zwart te zijn. Een overmaat aan roest, niet meer aanwezig of kwijtgeraakt tijdens de restauratie zijn wel de meest voorkomende redenen dat er een nieuw afdekplaatje moet worden aangeschaft. Het plaatje is in een degelijke lak uitgevoerd en kan dus direct worden gemonteerd.
Zijn je oude klepdeksels vervormd of zwaar verroest, dan zijn hiervoor nieuwe exemplaren beschikbaar. Geleverd in een zwarte poedercoating om direct te kunnen monteren. We hadden deze al voor de Type 1 motoren onder nummer 01808 en nu dus ook voor de Type 4 motoren. Deze zijn gelijk aan het origineel en worden per paar geleverd zonder pakkingen en spanbeugels, neem deze er eventueel extra bij.
We hadden deze nokkenas al geruime tijd in ons assortiment van het merk Webcam, ofwel de overtreffende trap in kwaliteit die het origineel op alle vlakken overtreft. Voor de latere bouwjaren hadden we deze alleen in standaarduitvoering, dus met geklonken tandwiel zoals origineel ook het geval was. Aangezien de Webcam variant niet de voordeligste keuze is en er veel vraag was naar een nokkenas die gelijk is aan het origineel, dus met een geklonken tandwiel, hebben we besloten naast de Webcam variant ook de standaard nokkenas in het assortiment op te nemen. De perfecte nokkenas voor standaard motoren, die zichzelf al heeft bewezen voor de latere bouwjaren. Voldoet aan de originele specificaties en wordt montageklaar geleverd.
03791 Type 1 motoren t/m 7.1971 behalve 25 en 30 pk Type 3 motoren t/m 7.1971
Deze bouten zijn maar beperkt toegepast in deze maatvoering. Zo worden bij de 25 en 30 pk motoren de carterhelften aan elkaar vastgemaakt, ze zijn ook gebruikt voor het vastmaken van de stroomverdelerklem. Daarnaast nog voor een aantal minder snel voorkomende toepassingen welke je terug kunt vinden door op het bestelnummer te klikken. Bij de omschrijving staat exact vermeld waar deze bout voor is gebruik bij de diverse VW-modellen en hoeveel je er nodig zou hebben als je ze allemaal zou vervangen voor deze toepassing. Ze zijn identiek aan het origineel en worden per 5 stuks geleverd.
07269 Schroefdraadmaat: M6 x 1.00 Lengte: 30 mm Treksterkte: 8.8 Materiaal: gegalvaniseerd staal Sleutelmaat: 10 mm
De kokerbalk is voorzien van een warmtekanaal die uitmondt aan de voorzijde tussen het binnenspatbord en de A-stijl. Vanaf hier wordt de warme lucht via een PAP (papier/aluminium/papier) slang naar boven gebracht waar deze wordt verdeeld naar de uitgangen in de hoeken van de voorruit en het middelste rooster. Vanaf 8.1968 zijn er voor de meeste modellen nog twee extra roosters onder de voorruit bijgekomen. Bestuurder en passagier hadden hiermee hun eigen ventilatie c.q warmeluchtvoorziening. De splitsing van de slang vindt plaats met een kunststof verdeelstuk, t/m 7.1968 is dit een 2-weg verdeelstuk en daarna uitgevoerd met drie uitgangen. Heb je een VW 1200 tussen de bouwjaren 8.1968 en 7.1975, dan heb je geen rooster in de kofferklep, maar moet je wel het 3-weg verdeelstuk gebruiken. Je gebruikt dan alleen de uitgang in de hoek van de voorruit en die voor het middelste rooster. De overige uitgang moet worden afgedopt. Door de materiaalkeuze in combinatie met temperatuurverschillen raken de verdeelstukken broos. Als je er niet aankomt, gaat dit jaren goed, maar eenmaal gedemonteerd kunnen er stukken uitbreken en is vervangen de enige juiste keuze. Het zoeken naar een gebruikt verdeelstuk, welke waarschijnlijk ook zijn beste tijd al wel heeft gehad, is voorbij, we hebben ze vanaf heden nieuw leverbaar.
04066 vanaf 8.1965 t/m 7.1968 04065 VW1300, VW1500 en 1302 vanaf 8.1968 en later
Nieuwsbrief van 10/05/2024
Oliepomp-, carter-, koppeling- en cilinderkoptapeinden
Oliepomp-, carter-, koppeling- en cilinderkoptapeinden
De oliepomp zit met 4 volle draadeinden in het carter bevestigd. Om de oliepomp eruit te halen, is het raadzaam de draadeinden te verwijderen waardoor je met de oliepomptrekker de oliepomp er zonder beschadigingen uit kan trekken. Deze nieuw in ons assortiment opgenomen draadeinden zijn niet alleen voor de oliepomp maar ook om de carterhelften bij elkaar te houden bij de Type 4 motoren. Daarnaast zijn ze ook gebruikt bij de koppeling van de semi-automatische versnellingsbak bij de Kever en Karmann Ghia en voor de uitlaatmontage op de cilinderkop bij de VW Spijlbus t/m juni 1959. Deze laatste is vrij bijzonder, bij de Kever en Karmann Ghia die dezelfde motoren delen is dit namelijk niet het geval, dit zijn 38 mm draadeinden, ofwel 4 mm korter. Voor de duidelijkheid, dit zijn geen standaard draadeinden. Ze hebben een hardheid van 10.9 en een lengte van 42 mm, dit maakt ze uniek in hun soort, ze mogen dan ook niet worden vervangen door alternatieven met een afwijkende hardheid of lengte. Maak je geen zorgen over de originaliteit, ze komen direct uit het magazijn van Volkswagen, ofwel de draadeinden die af fabriek werden gemonteerd. Worden per 4 stuks geleverd.
Als je voorpaneel alleen aan de onderzijde aandacht nodig heeft, kun je overwegen dit te restaureren in plaats van in zijn geheel te vervangen. We hadden het complete voorpaneel al onder de nummers 70806 voor de luchtgekoelde Bussen en de 70808 voor de watergekoelde exemplaren. En nu dus ook alleen het onderste gedeelte wat met een hoogte van 55 mm in veel gevallen voldoet om alle roest ellende te vervangen.
De T25/T3 Bussen zijn vanaf 1985 uitgerust met een Girling remsysteem, waarbij de remklauw uit twee delen bestaat, de remklauw met daarbij een losse remblokhouder. In veel gevallen kan de remblokhouder worden hergebruikt, hetgeen wel een frustratie kan zijn is de hoeveelheid roest. Je krijgt dan een nieuwe remklauw met een roestige houder, hetgeen de meesten liever anders zouden zien. Met deze nieuwe remblokhouder heb je niet alleen een compleet nieuwe remklauw maar ook nieuwe glijpinnen, de oude kunnen uitgesleten zijn of vastgeroest. Je hebt dan ook direct nieuwe stofkappen, die ook vaak zijn ingescheurd. Ofwel redenen temeer om te besluiten de remklauwhouder mee te vervangen. De remklauwen hadden we al in ons assortiment, origineel Girling onder nummer 71250 en 71251 en een reproductie hiervan onder nummer 71248 en 71249. Worden per stuk geleverd.
Het stuurhuis wordt bij de Volkswagen Bus T25/T3 aan de carrosserie vastgezet met M8 bouten die per bouwjaar en model in lengte variëren. Om ervoor te zorgen dat er een voldoende drukoppervlak aanwezig is, worden er 4 mm dikke ringen gebruikt. Door hun dikte worden de onderlegringen niet ingedrukt wanneer de bouten op moment worden aangetrokken. Deze ringen zijn uniek, niet alleen qua dikte, maar ook de afmetingen zijn specifiek voor het monteren van het stuurhuis. Je zal ze dan ook nergens anders tegenkomen. Gebruik dus nooit ringen die er een beetje op lijken, maar enkel en alleen ringen met de juiste dikte en afmeting die voor de volle 100% voldoen aan de Volkswagen-specificaties. De hier vermelde nieuw in het assortiment opgenomen ringen voldoen aan de Volkswagen-specificaties en zijn de perfecte vervanger voor het verroeste of kwijtgeraakte origineel. Worden per 4 stuks geleverd.
71376 Binnendiameter: 9 mm Buitendiameter: 32.5 mm Dikte: 4 mm
Bij geen enkele volledige restauratie is het mogelijk om alle stickers er heel af te krijgen. Afplakken voor het spuiten is niet altijd mogelijk, en als het wel mogelijk blijkt dan is het geen nette manier om je oldtimer weer fabrieksnieuw te krijgen. We hadden al een heel ruim assortiment restauratiestickers maar deze miste nog, dit is de sticker die naast de olievulopening wordt gekleefd bij de Type 3 modellen. Terug naar fabrieksnieuw is alleen mogelijk als ieder detail klopt, deze specifieke Type 3 “Oil” sticker mag dan niet ontbreken.
Vanaf juli 1967 werden de meest luxe VW Kevers voorzien van een zacht kunststof dashboardovertrek. Dit als antwoord op de vele vragen van de trouwe Volkswagen-rijders die keer op keer naar de andere merken verwezen als het ging om de sobere aankleding van het Volkswagen-interieur. De plaats waar een radio wordt ingebouwd, was voorzien van een kunststof frame om de optionele radio netjes te laten aansluiten op de dashboardbekleding. Een gescheurd frame is veelvoorkomend, dit kan gebeuren als de radio onzorgvuldig uit het frame wordt geschoven, en dan zijn er nog de eigenaren die het frame eruit hebben gehaald of aangepast om een radio met een afwijkende maatvoering te kunnen monteren. Dit nieuwe frame kan zowel de oudere radioafmetingen van 40 x 180 mm als de DIN-maat (50 x 180 mm) herbergen. Als je besluit een radio in DIN-formaat te monteren, zal je het frame aan de binnenzijde wel moeten vergroten door uit te zagen tot de opstaande randjes.
Een aanrijding, waarbij de astap werd verbogen, kan een reden zijn dat vervanging noodzakelijk is, maar heel vaak ligt de oorzaak bij de eigenaar die te lang heeft doorgereden met versleten lagers. Hierdoor kan het loopvlak van de astap zijn ingesleten of in extreme gevallen zelfs deels verbrand. Als de spiebanen zijn verdwenen, kun je de monteur hierop aanspreken, als de achterasmoer niet op het juiste moment is vastgedraaid ontstaat er speling en kunnen de spiebanen dermate worden beschadigd dat je zowel de trommel als de astap moet vervangen. Raadpleeg altijd je werkplaatshandboek voordat je aan de klus begint, is het steeds terugkerend advies. We hadden de astap al voor de latere bouwjaren Panorama Bus onder nummer 21475 en nu dus ook voor de eerste serie Panorama Bussen, beter bekend als Bus T2a. Worden per stuk geleverd.
Het leidingwerk van de injectiepomp naar de verstuivers zijn bij veel dieselmotoren het aanzien niet waard, wat te wijten is aan lekkages in combinatie met vuil. Doorroesten zal dan ook niet snel voorkomen, en mochten je leidingen zijn gecorrodeerd, heb je waarschijnlijk te maken met een goed onderhouden motor waarbij lekkages in het verleden direct zijn opgelost. De hier vermelde drukleidingensets vervangen alle metalen leidingen van de pomp naar de verstuivers. Of het nu gaat om lekkage of overmaat van corrosie, met één van deze nieuwe drukleidingensets verhelp je deze gebreken.
71690 Dieselmotoren zonder Turbo 71691 Dieselmotoren met Turbo
Om het carter te kunnen lijnboren voor de nokkenas, bevindt zich aan één zijde van het carter (vliegwielzijde) een afsluitplug die tussen de carterhelften wordt gemonteerd. Het is raadzaam deze plug voor de zekerheid te vervangen. Als deze krom is, sluit het carter niet meer goed af. We hadden deze plug al wel voor de latere motoren onder nummer 02094 maar die voor de 25 en 30 pk motoren ontbrak nog, terwijl vervanging bij revisie wel nodig is. Vanaf heden geen gedoe met proberen te fatsoeneren of een tweedehandsje te zoeken, we hebben ze nieuw in ons assortiment.
Om ons assortiment ruitrubbers kracht bij te zetten, is hier het achterruitrubber specifiek voor de T25/T3 Bus Pick-up uitvoering die we tot voor kort nog niet konden aanbieden terwijl de vraag hiernaar met de week steeg. Ook dit Duitse rubber voldoet aan de Volkswagen-specificaties met vanzelfsprekend voorgevormde hoeken wat een perfecte pasvorm garandeert.
De motor wordt aan de versnellingsbak gemonteerd met aan de onderzijde draadeinden en aan de bovenzijde bouten, waarbij de bout rechtsboven ook de startmotor vastzet. Gebruik aan de onderzijde geen universele draadeinden, maar uitsluitend draadeinden van de juiste hardheid en lengte. Draadeinden van een lagere sterkteklasse kunnen het gewicht van de motor niet dragen en zullen spontaan krombuigen tijdens het monteren van de motor. We hadden de draadeinden al met een lengte van 82 mm (01552) welke voor een beperkt aantal Type 1 motoren geschikt is. Vanaf heden hebben we ook de 85 mm versie die kan worden ingezet voor een veel groter aantal motoren. Ook deze worden per paar geleverd en voldoen vanzelfsprekend aan de VW-specificaties.
01563 Type 1 motoren: 1200cc, 1300 en 1500cc vanaf 8.1960 1600cc t/m 7.1973 (AS en AF t/m 1975) Type 4 motoren: 1700 en 1800cc Type 3 motoren: alle modellen
Deze schakelhendel bevindt zich aan het begin van de versnellingsbak en verbindt de schakelstang, die vanuit de chassistunnel komt, met de versnellingsbak. Door zijn specifieke vorm is deze hendel meer bekend onder de naam “hockeystick”. Als deze hendel versleten is, ontstaat er een overmatige speling tussen de versnellingen. Dat zorgt ervoor dat hij bij snel schakelen, of een verkeerde schakelbeweging, uit de schakelassen schiet, waardoor schakelen niet meer mogelijk is. Een tweede, nog vaker voorkomend probleem, is een kromme hockeystick, dat alleen kan ontstaan als de versnellingsbak op zijn neus valt of hard wordt gestoten. Naast het exemplaar dat gelijk is aan het origineel (01540) is deze er nu ook in een versterkte uitvoering. Deze versterkte uitvoering is niet alleen voor de wagens die op het circuit of in ruw terrein zijn te vinden, ook voor de weekendgenieters die af en toe een ritje maken is het aan te raden de versterkte uitvoering te nemen. Hierbij wordt de kans op problemen met je schakelhendel bijna nihil, en als je toch aan het reviseren bent geslagen, is het een kleine moeite deze mee te vervangen.
06540 Kever vanaf 1971 en later Karmann Ghia vanaf 1971 en later Kübel vanaf 1.1972 en later
Deze bumpersteun montagebeugels zijn een deel van de instaphoek, ze zijn door Volkswagen nooit als een vervangdeel geleverd. Was vervanging destijds noodzakelijk, had je de keuze uit handmatig repareren of een deel van een nieuwe instaphoek daarvoor gebruiken. Tijden veranderen en vandaag de dag zijn er tal van reparatiedelen verkrijgbaar die er destijds niet waren, zo nu ook deze losse bumpersteun montagebeugels. Deze beugels zijn onmisbaar voor een correct gepositioneerde montage van de voorbumperhoeken. Worden per stuk geleverd.
Deur-, slotvanger-, schuifdeur- en brancardgeleiderbouten
Voor een aantal toepassingen worden er af fabriek speciale Volkswagen bouten gebruikt die niet in de reguliere bout- en moerspeciaalzaken verkrijgbaar zijn. De combinatie van de lengte (22 mm), voorzien van een zoekpunt, een bolle kop met inbus maken deze bouten uniek in hun soort. Deze bouten zijn niet meer bij Volkswagen verkrijgbaar en hetgeen wat wereldwijd wordt aangeboden wijkt qua maatvoering en vorm af van het origineel. Deze nieuwe bouten zijn als enige die wel identiek zijn aan het origineel; van hardheid tot vormgeving en afmeting er is geen verschil. Deze bouten zijn het meest bekend als de bouten waarmee de deuren zijn gemonteerd bij de Panorama Bus maar Volkswagen heeft ze voor meerdere toepassingen gebruikt. Hieronder staat vermeld hoeveel bouten je per toepassing nodig hebt als je ze allemaal zou vervangen. Worden per 8 stuks geleverd.
Een pakking die nergens in de VW-onderdelen boeken wordt vermeld en ook niet in een pakkingset wordt aangeboden, is de hier vermelde pakking die bedoeld is om tussen het carter en de dynamo te monteren. Af fabriek was deze pakking vanzelfsprekend wel aanwezig en is dan ook noodzakelijk. Zonder pakking kan er door opspattende olie, lekkage ontstaan tussen de vaste dynamosteun en de dynamo.
We kregen veel vragen voor hoge kwaliteit richtingaangeverschakelaars waarvan de souplesse en levensduur deze van de fabrieksexemplaren evenaarden. We zijn op zoek gegaan naar een productie met hoge kwaliteit. Die hebben we gevonden, ze zijn niet bepaald budgetvriendelijk maar je hebt dan wel een richtingaangever die veel langer mee zal gaan met een souplesse zoals Volkswagen ze destijds af fabriek aanbood. Mocht het budget het niet toelaten en je hebt geen bezwaar dat de schakelaar minder soepel zijn werk zal doen, en het helaas sneller zal laten afweten, houden we de bestaande schakelaars in ons assortiment onder de noemer B-kwaliteit.
Deze specifieke platte moeren met een sleutelwijdte van 15 mm zijn voor diverse toepassingen gebruikt. De smalle sleutelwijdte verraadt al dat de ruimte zo beperkt is dat je er met een standaard 17 mm sleutel moeilijk of soms helemaal niet bij kunt. Daarbij is de moer ook nog eens de helft van een standaard moer, dat is bij sommige toepassingen nodig als er twee moeren op elkaar worden gedraaid om te borgen, en waarbij standaard moeren qua hoogte niet zouden passen door ruimtegebrek. Ze voldoen tot ieder detail aan de Volkswagen specificaties van afmetingen tot hardheid, ofwel de perfecte vervanger voor het origineel. Ze zijn voor een redelijk aantal toepassingen gebruikt, klik op het bestelnummer om alle toepassingen per VW model te raadplegen. Worden per paar geleverd.
01556 Schroefdraadmaat: M10 x 1.5 Hoogte: 5.9 mm Sleutelmaat: 15 mm
Nieuwsbrief van 19/04/2024
Centreerrubber, kapframe, vouwdak en bedscharnier schroeven
Centreerrubber, kapframe, vouwdak en bedscharnier schroeven
Ondanks dat de hier vermelde M5 schroeven zeer beperkt zijn gebruikt bij onze klassieke Volkswagens, kwam er steeds meer vraag naar. Reden te meer om deze in ons assortiment op te nemen en worden per 4 stuks geleverd. Hieronder staat per VW-model vermeld waar deze cilinderschroeven voor zijn gebruikt en hoeveel stuks er in totaal nodig zijn als je ze allemaal zou vervangen.
Kever cabriolet: - montage van de deur centreerrubbers vanaf 8.1959 en later, 4 stuks - houten panelen op dakframe 8.1964 t/m 1970, 6 stuks Karmann Ghia coupé en cabriolet: - montage van de deur centreerrubbers vanaf 8.1959 en later, 4 stuks Spijlbus: - vouwdak geleideplaten, 12 stuks Bus T25/T3 Multivan: - bed scharnieren in hefdak, 4 stuks
07271 M5 x 20 mm, treksterkte 8.8, schroefkop Philips
In een groot aantal landen, waarbij de USA de grootste markt was, waren de standaard bumpers niet veilig genoeg, speciaal voor deze exportmarkten werden de Europese bumpers vervangen door een verstevigde uitvoering. Dit waren dezelfde bumpers qua vorm maar nu met hoge bumperrozetten met daaraan en/of daartussen verstevigingsbuizen. Deze verstevigingsbuizen zitten aan de bumper vastgezet met een boutverbinding, om ervoor te zorgen dat de verstevigingsdelen de bumper niet kan beschadigen zitten er tussen deze delen rubbers gemonteerd. Mochten deze rubbers bij jouw Karmann Ghia niet aanwezig zijn, of ze zijn door de jaren heen verteerd, wordt het tijd hier verandering in te brengen. Doe je het niet voor de bescherming van staal op staal dan wel voor de originaliteit. Worden per paar geleverd en beschikbaar voor zowel de voor- als achterbumper.
Vanaf modeljaar 1964 is de deurvanger bij de Karmann Ghia sterk verbeterd en daarbij ook minder kwetsbaar, bij de laatste herziening in modeljaar 1972 waren ze pas optimaal. Maar aangezien de leeftijd en het vele gebruik zullen ook deze modellen te maken krijgen met ingesleten kunststof, wat problemen kan opleveren voor het perfect sluiten van de deur. Nieuw in het Paruzzi assortiment zijn deze nieuwe slotvangers voor de laatste generatie Karman Ghia’s.
13442 vanaf 8.1971 en later links 13443 vanaf 8.1971 en later rechts
Als je wagen een onacceptabel weggedrag vertoont, kan dit vele oorzaken hebben, als je alles hebt uitgesloten kan de oorzaak weleens aan de draagarmen liggen. Demonteer de draagarmen en controleer ze op rechtheid, mocht je wagen ooit een aanrijding hebben gehad, dan kan het voorkomen dat één of meerdere draagarmen zijn vervormd. Een kromme draagarm zou je opnieuw kunnen richten maar dan moet je wel in het bezit zijn van het juiste richtgereedschap, vervangen is dan ook de meest voor de hand liggende, en tevens beste manier. Deze nieuwe draagarmen zijn geen reproducties maar origineel Volkswagen, de garantie voor optimale kwaliteit, wat je van het origineel verwacht.
25380 vanaf 8.1963 t/m 7.1967 bovenzijde 25382 vanaf 8.1963 t/m 7.1967 onderzijde
Bij de watergekoelde boxermotoren (WBX) is dit geen papieren pakking zoals bij luchtgekoelde motoren, maar een rubber afdichtingsring welke zonder vloeibare pakking wordt gemonteerd. Deze zijn te vinden in onze complete WBX motorpakkingset 71772, maar mocht je alleen de pakkingringen nodig hebben, dan hebben we deze nu ook afzonderlijk beschikbaar. Worden per 4 stuks geleverd.
De hier vermelde cilinderschroeven met een verzonken kop waren destijds gegalvaniseerd, en om ze toch wat meer glans te geven extra gepolijst. Volkswagen heeft in de jaren 80 de gepolijste versies uit het assortiment gehaald en vervangen door standaard gegalvaniseerde exemplaren met een bolkop, waarbij ook het onderdeelnummer is gewijzigd. Gepolijst gegalvaniseerd staal is in de praktijk nog steeds mogelijk, maar wordt niet meer toegepast bij schroeven, gepolijst RVS is een veel beter alternatief. Het uiterlijk is identiek, alleen, het kan nooit meer roesten. Deze cilinderschroeven zijn qua maatvoering en vormgeving identiek aan het origineel volgens de fabrieksopgave en zijn bij de verschillende VW-modellen voor diverse toepassingen gebruikt. Een complete opsomming kun je vinden door op het bestelnummer te klikken. Wil je zien waar de schroef wordt gebruikt, dan zijn er van de VW Kever en Spijlbus exploded view tekeningen beschikbaar. Worden per 8 stuks geleverd.
De stuurstang bestaat bij de T25/T3 Bus uit twee delen. Het bovenste deel wordt in de stuurkolom gelagerd en zit met een flens op de onderste stuurstang. De flens zit met een klem op de bovenste stuurstang en met een pinverbinding op de onderste stang. De hier vermelde rubberen bussen zitten in de flens geperst waar de onderste stuurstang in wordt gedrukt, dit alles om onder andere vibraties tegen te gaan. Vervelende trillingen en/of een overmaat aan stuurspeling kan wel eens de oorzaak zijn van versleten stuurstangbussen. Worden per paar geleverd.
Onze Volkswagens zitten vol met schroeven, bouten, moeren en ringen die niet allemaal voor een bepaald model zijn gemaakt, maar universeel zijn toegepast. Deze onderdelen zijn herkenbaar aan het onderdeelnummer beginnend met de “N“ van het Duitse woord Normteile, het betekent “standaard onderdelen”. Het kan dan wel een standaard onderdeeltje zijn maar dit wil niet zeggen dat dit vandaag de dag nog steeds makkelijk verkrijgbaar is. Vandaar dat veel van deze onderdelen in ons assortiment aanwezig zijn en voor de volle 100% voldoen aan de VW-specificaties. Bolkop plaatschroeven zijn in alle VW-modellen een veel gebruikte schroef, we hadden al wel een paar modellen, maar door de enorme vraag naar andere maten hebben we dit assortiment eens goed aangevuld. Bij het aanklikken van het onderdeelnummer kun je precies zien waar ze zijn gebruikt, is het niet op de exploded view tekeningen is het wel in de tekst te lezen. Ze zijn gegalvaniseerd en voorzien van een Philips schroefkop en worden per 10 stuks geleverd.
07434 lengte 9.5 mm, diameter 3.5 mm 07435 lengte 13 mm, diameter 3.5 mm 07433 lengte 16 mm, diameter 3.5 mm 07445 lengte 13 mm, diameter 3.9 mm 07438 lengte 19 mm, diameter 4.2 mm 07436 lengte 13 mm, diameter 4.8 mm 07437 lengte 16 mm, diameter 4.8 mm
Er kunnen diverse redenen zijn dat de peilstokhouder aan vervanging toe is, zoals een overmaat aan roest, kwijtgeraakt, verbogen of afgebroken. Maar geen nood, je hoeft niet op zoek naar een gebruikt exemplaar, ze zijn vanaf heden voor alle in de VW Bus T25/T3 gemonteerde motoren weer nieuw verkrijgbaar. Vergeet niet indien nodig een peilstok, dichtingen en/of geleiders mee te bestellen. Als dit voor jouw motor nodig mocht zijn en beschikbaar is, kun je ze vinden op het tabblad “opties” wat bij iedere peilstokhouder in de webwinkel staat vermeld, om de opties te raadplegen, klik je op het bestelnummer of afbeelding.
41840 Type-4 motoren 8.1979 en later 71839 Waterboxer motoren (behalve Syncro) 71840 Waterboxer motoren Syncro 71838 Diesel motoren vanaf 8.1982 en later
De hier vermelde M10 bouten met een lengte van 30 mm en een hardheid van 10.9 zijn voor diverse toepassingen gebruikt en niet in de reguliere winkel verkrijgbaar of uitsluitend in een hele grote verpakking. Bij het aanklikken van het onderdeelnummer staat vermeld waar deze voor zijn gebruikt en hoeveel je er nodig zou hebben als je ze allemaal voor dat doel zou vervangen. Voor de VW Kever en Spijlbus zijn er ook exploded view tekeningen beschikbaar waar je precies kunt zien waar deze bout zich bevindt, klik op het bestelnummer om de exploded view tekeningen te raadplegen. Worden per vier stuks geleverd.
07273 Schroefdraadmaat: M10 x 1.50 Lengte: 30 mm Treksterkte: 10.9 Materiaal: gezwart staal Sleutelmaat: 17 mm
De bovenste schuifdeurrolgeleider is de enige die in zijn geheel in het zicht komt. Ter bescherming en ook voor een nette afwerking zit hierover een kunststof afdekkap gemonteerd. Deze kap klikt over het metaal van de rolgeleider en zolang je er niet aan komt, blijft het wel zitten. Eenmaal gedemonteerd kun je te maken krijgen met plastic dat door de jaren heen is gaan verduren. Het scheurt of er brokkelen stukjes uit, het enige wat je daaraan kunt doen is de kap vervangen. Deze nieuwe afdekkap is grijs van kleur en komt direct uit het magazijn van Volkswagen, waarvoor Paruzzi als enige after-market bedrijf in de Benelux de status van officiële Volkswagen Classic Parts partner heeft verworven.
Aan de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels zijn specifieke veiligheidseisen gesteld, dit is ook het geval voor het montagemateriaal van de veiligheidsgordels. Vanaf de jaren 60 is dit gestandaardiseerd en moeten de veiligheidsgordelmontagebouten zijn voorzien van Amerikaanse UNF schroefdraad, deze draad bevindt zich vanzelfsprekend ook in de carrosserie en is dan ook specifiek bedoeld voor de montage van veiligheidsgordels. Bij onze Volkswagens is naast de UNF schroefdraad de boutkop lager uitgevoerd, maar wel met de metrische sleutelmaat van 17 mm en beschikbaar in twee uitvoeringen, bouten met volle draad die zijn gebruikt bij vaste veiligheidsgordeldelen zoals gordelontvangers, gordelcassettes en heupgordels, en bouten met een gedeelte zonder schroefdraad welke zijn bedoeld voor gordeldelen die draaibaar moeten blijven zoals toegepast bij driepuntsgordels. Beide bouten worden per paar geleverd en voldoen tot ieder detail aan de VW-specificaties.
Borstbouten 03067 Kever, Karmann Ghia, Bus 8.1967 en later, Type 3 Schroefdraadmaat: 7/16 UNF Lengte: 30 mm Hardheid: 8.8 Materiaal: gegalvaniseerd staal
Volle draad bouten 03068 alle VW-modellen Schroefdraadmaat: 7/16 UNF Lengte: 25 mm Hardheid: 8.8 Materiaal: gegalvaniseerd staal Sleutelmaat: 17 mm
Tussen de benzinetank en de carrosserie hoort een afdichting te zitten die ervoor zorgt dat de tank trillings- en kraakvrij vastzit. Voor de VW Kever en Karmann Ghia t/m juli 1960 is de afdichting van karton vervaardigd, wat daarna is gewijzigd naar schuimrubber. We hadden de kartonuitvoering al onder nummer 03096 en de schuimrubber variant voor de VW1200, VW1300 en VW1500 onder nummer 0096 maar die van de VW 1302 en VW 1303 ontbrak nog. We hebben ons hard gemaakt om ook dit model in ons assortiment te krijgen, bij deze kunnen we die nu dan ook presenteren. Ook deze dichting is niet voorzien van een kleeflaag, monteer daarom de schuimrubberdichting op de carrosserie door de hoeken vast te zetten met een stukje dubbel klevende tape, vervolgens monteer je de tank zonder dat de dichting verschuift.
We blijven ons verbazen hoeveel specifieke montagematerialen Volkswagen heeft toegepast terwijl deze er op het eerste gezicht als een standaard onderdeeltje uit zien. Ook deze ringen lijken normale ringen maar niets is minder waar. Het onderdeelnummer beginnend dan wel met een “N“ van het Duitse woord Normteile, wat staat voor “standaard onderdelen” maar zo standaard zijn deze ringen niet. Ze hebben een binnendiameter van 7 mm ofwel gelijk aan een M7 ring maar met een buitendiameter van 12 mm, wat gelijk is aan een M6 ring. Daarnaast hebben ze een hardheid van 200HV terwijl een standaard ring een hardheid heeft van 140 HV. Ze zijn gebruikt op plaatsen waar een M7 ring qua buitenmaat niet voldeed en een M6 ring niet qua binnenmaat, en op plaatsen waar een standaard M6 ring zou volstaan qua afmetingen maar waarbij het staal te zacht was. We kunnen niet vaak genoeg de nadruk erop leggen, al lijkt het een standaard onderdeeltje, gebruik uitsluitend montagematerialen die Volkswagen voorschrijft en geen alternatieven die hiervan afwijken. Ze zijn op gigantisch veel plaatsen toegepast, een complete opsomming is dan ook niet doenbaar, maar ze staan wel op de exploded view afbeeldingen die beschikbaar zijn voor de Volkswagen Kever en de Spijlbus. Klik op het onderdeelnummer en daarna op de afbeelding van de exploded view waarna je ziet waar ze overal zijn toegepast. Worden per 10 stuks geleverd.
07272 Binnendiameter: 7 mm Buitendiameter: 12 mm Dikte: 1.2 mm Materiaal: gegalvaniseerd staal Hardheid: 200 HV
We hadden al een groot aantal vlotters in twee kwaliteiten. De B-kwaliteit die niet altijd accuraat laat zien hoeveel brandstof er exact in de tank zit en ook qua levensduur niet kan tippen aan het origineel en de A-kwaliteit die gelijk staat aan het origineel. Ook voor de eerste series Kever en Karmann Ghia die zijn uitgerust met een elektrische tankvlotter is er nu naast de B-kwaliteit een hoogwaardig alternatief. Deze A-kwaliteit hoeft zich niet meer te bewijzen, VDO is al sinds het begin de toeleverancier van Volkswagen. Wordt geleverd inclusief pakking.
Deze keerring zit gemonteerd over de primaire as en zorgt ervoor dat de ATF-vloeistof de versnellingsbak niet kan bereiken. We raden je aan deze keerring altijd te vervangen als de motor, voor wat voor reden dan ook, moet worden uitgebouwd. Op dat moment kan je er gemakkelijk bij, als je er later achterkomt dat de keerring blijkt te lekken, moet je de motor nogmaals uitbouwen. We hadden deze al voor de Kever onder de nummers 01417 en 01418 en nu dus ook voor de Type 3 en Bus modellen.
Deze stootrubbers zorgen ervoor dat de hoofdklep van het frisse lucht systeem, welke tegen het dak zit gemonteerd, geruisloos tegen de aanslag aankomt. Samen met het afsluitrubber, dat we al geruime tijd in ons assortiment hebben onder nummer 27567, kan de hoofdklep weer in de staat worden teruggebracht zoals deze ooit de productieband afrolde. Worden per paar geleverd.
De laatste facelift onderging de Karmann Ghia in het modeljaar 1972, tal van aanpassingen waren noodzakelijk voor de steeds strenger wordende veiligheidseisen, welke voornamelijk voor de Amerikaanse markt van toepassing waren. Maar daarnaast ging de Karmann Ghia met zijn tijd mee, de afwerking werd verder verfijnd met onder andere kunststof panelen die over de bovenzijde van de deur werden gemonteerd, en bij de sedan uitvoeringen doorlopend tot onder de achterzijruiten. Deze afdekpanelen worden over de bovenzijde van de deur en het achterzijpaneel geplaatst en lopen door tot net onder de deur- en/of het achterpaneel. Onder invloed van zonlicht wordt het plastic broos en gaat het afbrokkelen. Je kunt dit proces niet meer omkeren, vervangen is de enige oplossing. Dat is nu mogelijk met deze nieuwe zwarte afdekpanelen welke per paar worden geleverd.
Karmann Ghia vanaf 8.1971 en later 12680 boven de deuren sedan en cabriolet 12681 bovenzijde zijpaneel sedan
Na de modelwisseling van VW Spijlbus naar VW Panorama Bus is ieder detail herzien en sterk verbeterd. Een grote verbetering was de motorophanging, in plaats dat de motor alleen aan de versnellingsbak was gemonteerd, werd deze nu ook aan de achterzijde in rubbers opgehangen. De motorsteunbeugel zit tot en met juli 1971 met een motorsteunrubber direct aan de chassisbalk bevestigd, daarna is dit voor de wagens met een Type 1 motor gewijzigd met extra ophangingsbeugels. Zowel links als rechts zijn de beugels gelijk, waarbij per zijde twee beugels worden gebruikt. Als deze beugels door corrosie zijn aangetast, waardoor het metaal een stuk dunner is geworden, is het raadzaam om ze te vervangen. Maar de meest voorkomende reden van aanschaf is het kwijtraken tijdens de restauratie. Dit zijn perfecte reproducties en worden per 4 stuks geleverd.
21481 Bus met Type-1 motor vanaf 8.1971 t/m 7.1979
Rubber vloermatten zijn een stuk sterker dan tapijt, maar door de jaren heen zullen ze ook mankementen gaan vertonen, waardoor het complete interieur er gehavend uit gaat zien. Bij het instappen is dit het eerste wat opvalt, zorg er dan ook voor dat je de versleten matten vervangt. We hadden de matten al die tegen en rond het stoel voetstuk zitten gemonteerd voor de bouwjaren t/m 1976 onder nummer 20540 en nu dus ook voor de bouwjaren vanaf 1977. Het verschil zit in het schot achter de stoelen, deze is bedoeld als je VW Bus hiermee niet is uitgerust. Deze past dus ook voor de bouwjaren 1967 t/m 1976 als het schot is verwijderd. Zijn voorzien van de juiste vormgeving en rubbertexturen, ofwel gelijk aan het origineel. Worden per paar geleverd.
De hier vermelde zelftappende plaatschroeven zijn bij tal van toepassingen in het zicht, dat was dan ook de reden dat ze destijds waren verchroomd. Verchromen is in de praktijk nog steeds mogelijk, maar wordt niet meer toegepast bij schroeven, RVS is een veel betere vervanger. Als de schroefkop zichtbaar is na montage, kun je het kopje eventueel nog verder polijsten tot hoogglans waarna er geen verschil meer kan worden waargenomen tussen chroom of gepolijst RVS. Het grote voordeel is dat het nooit meer kan roesten en met de glans van chroom, ofwel een win-win situatie. Deze zelftappende plaatschroeven zijn qua maatvoering en vormgeving identiek aan het origineel en zijn bij de verschillende VW-modellen voor diverse toepassingen gebruikt. Bij het aanklikken van het onderdeelnummer wordt aangegeven waar deze exact zijn gebruikt bij de Kever en Karmann Ghia en hoeveel er nodig zijn als je ze allemaal zou vervangen. Worden per 50 stuks geleverd.
07403 Lengte: 9.5 mm Diameter: 2.9 mm Materiaal: RVS A2 Schroefkop: gleuf
Deze kunststof blokjes worden in de carrosserie geklemd en dienen als schroefdraad voor de parkers waarmee de luchtinlaatroosters aan de achterzijde worden vastgezet. Kunststof verhardt in de loop der jaren, zolang je er niet aankomt gaat dit prima. Maar als je een spreidmoer wilt demonteren, breken er meestal stukken af. Bij een goede restauratie zal je ze toch moeten demonteren om ook op de plaats van de spreidmoeren de carrosserie te voorzien van een nieuwe laklaag, en dan ontkom je er haast niet aan nieuwe exemplaren te monteren. Worden per 4 stuks geleverd komend uit de magazijnen van Volkswagen, ofwel een origineel VW-onderdeel.
Om het assortiment montagedelen verder uit te breiden, hebben we weer twee M8 bouten toegevoegd. Beide bouten hebben een hardheid van 10.9 met volle draad die op tal van plaatsen bij alle VW-modellen zijn toegepast. Nu zou je denken dat zijn toch standaard bouten, maar zo eenvoudig is het niet. De 30 mm versie is min of meer standaard maar de 15 mm is dit niet. Volkswagen wijkt met regelmaat af van standaard maatvoeringen en dat heeft een gegronde reden. In vele gevallen is de lengte exact berekend zodat na het aandraaien van de moer er zo min mogelijk overtollig schroefdraad zichtbaar is wat kan corroderen. Worden per 4 stuks geleverd.
Schroefdraadmaat: M8 x 1.25 Treksterkte: 10.9 Materiaal: gegalvaniseerd staal Sleutelmaat: 13 mm
Dit doorvoerrubber zit op de plaats waar de koppeling- en/of gaskabel door het chassis worden geleid. Het sluit de kabels af op het chassis. Tot 1970 was dit bij de VW Kever, Karmann Ghia en Kübel een gezamenlijke rubber welke we al geruime tijd in ons assortiment hebben onder nummer 00908 wat daarna is gewijzigd naar twee afzonderlijke doorvoerrubbers. Deze afzonderlijke rubbers zijn nu ook in ons assortiment opgenomen, we kunnen nu de juiste afsluitrubbers gaan gebruiken zoals Volkswagen dit heeft toegepast.
Koppelingskabel doorvoerrubber 06908 Kever vanaf 1970 en later Karmann Ghia vanaf 1970 en later Bus vanaf 8.1975 t/m 12.1982 Type 3 vanaf 8.1967 en later Kübel vanaf 1970 en later
Gaskabel doorvoerrubber 06909 Kever vanaf 1970 en later Karmann Ghia vanaf 1970 en later Type 3 vanaf 8.1967 en later Kübel vanaf 1970 en later
Snapmoeren (die beter bekend zijn onder de Engelse benaming `speednuts`) zijn klemplaatjes die als moer fungeren voor parkerschroeven. Deze uit verenstaal vervaardigde klem wordt toegepast als er ergens schroefdraad aanwezig moet zijn, maar door de geringe dikte geen schroefdraad kan worden getapt. Ze zijn ook bij onze klassieke Volkswagens op diverse plaatsen gebruikt, voornamelijk op plaatsen met dun plaatwerk waar geen mogelijkheid aanwezig is voor het tappen van schroefdraad of het lassen van moeren. Corrosie beïnvloedt het klembereik en als er ooit een te dikke parkerschroef is gebruikt, dan zal de correcte parkerschroef niet meer passen, in beide situaties zal je de snapmoeren moeten vervangen. De hier vermelde snapmoeren zijn voor diverse toepassingen ingezet, een compleet overzicht kun je vinden door op het onderdeelnummer te klikken. Deze snapmoeren zijn identiek aan het origineel en worden per 3 stuks geleverd.
07275 Schroefmaat: 4.2 mm Lengte: 17.0 mm Breedte: 11.3 mm Materiaal: elektrolytisch gezwart staal
We hadden voor de meeste Volkswagens al de juiste bandendruk stickers, de Syncro was hierbij de uitzondering. Heb je een Syncro met 14 inch wielen dan hebben we daar nu ook de juiste bandendruk sticker voor.